«Газет – халықтың көзі, құлағы һәм тілі. Адамға көз, құлақ, тіл қандай керек болса, халыққа газет сондай керек»
Ахмет Байтұрсынов

Қарама-қайшылықтан туған қос әдеби жанр

Қарама-қайшылықтан туған қос әдеби жанр
Ашық дереккөз
Әдебиеттегі антиутопиялық жанрдың қалыптасуы мен дамуы өте қызықты және күрделі үдеріс. Ол көптеген тарихи, әлеуметтік және мәдени факторларға байланысты дамып келеді.

Антиутопия – бұл утопияға қарама-қарсы жанр, онда қоғамды жағымсыз немесе қатерлі тұрғыда бейнелейді. Бұл термин алғаш рет XIX ғасырда ағылшын жазушысы К.Джеромның «Қайықтағы үш адам» атты романында қолданылды. Алайда, нақты антиутопиялық шығармалар одан ерте пайда бола бастады.

Антиутопияны қалыптастыруға алғашқы қадамдар XVIII-XIX ғасырларда жасалды. Осы кезеңде утопиялық идеялар кеңінен тарала бастады. Томас Мордың «Утопиясы» (1516) сияқты туындылар идеалды қоғам моделін ұсынды. Бірақ уақыт өте келе, жазушылар қоғамның кемшіліктерін көрсету үшін утопияға қарсы бағытты таңдады. Ең танымал антиутопиялық шығармалардың бірі – Джонатан Свифттің «Гулливердің саяхаты» (1726). Роман бірнеше утопиялық және антиутопиялық қоғамдарды сипаттайды. Свифт өзінің сатиралық стилімен қазіргі қоғамдағы саяси және әлеуметтік проблемаларды көрсетеді. XIX ғасырдың соңында тағы бір маңызды шығарма пайда болды. Ол Эдвард Белламидің «Болашақтың қараңғы көрінісі» (1888) романы еді. Автор болашақтағы социалистік қоғамды суреттейді, бірақ оның кейбір аспектілері қазіргі оқырмандарға жағымсыз көрінуі мүмкін.

XX ғасыр антиутопиялық жанрдың нағыз гүлдену кезеңі болды. Бірінші дүниежүзілік соғыс пен революциялардың әсерінен адамдарда қорқыныш сезімі ұлғая түсті. Осы тарихи құбылыстардан туындаған әдебиетте авторлар өз заманының қателіктеріне ерекше назар аудара бастады. Ал, 1920 жылы Евгений Замятиннің «Біз» романы жарық көрді. Шығармада тоталитарлық мемлекет бейнеленген, онда жеке бостандық жоқ, барлығы қатаң бақылауда. Замятиннің кітабы кейінгі көптеген антиутопиялық романдарға, соның ішінде Джордж Оруэллдің «1984» (1949) және Олдос Хакслидің «О, әдемі жаңа әлем!» (1932) романдарына әсер етті. Джордж Оруэллдің «1984» романы антиутопиялық жанрдың шыңы деп саналады. Кітапта тоталитарлық режимнің үстемдігі, бұқаралық ақпарат құралдарының манипуляциясы және жеке адамның тұлға ретінде толықтай құлдырауы суреттеледі. Оруэллдің бұл жұмысы бүгінгі күнге дейін өзекті болып қала береді. Олдос Хакслидің «О, әдемі жаңа әлем!» романына келсек, мұнда автор футуристік қоғамды суреттейді, онда адамдардың мінез-құлқын генетикалық инженерия арқылы бақылауға болады. Хаксли мұнда технологияның артықшылықтары мен төндірер қауіптерін кеңінен қарастырады.

Қазіргі замандағы антиутопиялық шығармалар да әртүрлі тақырыптарды қамтиды. Маргарет Этвудтың «Қол жеткізушілер ертегісі» (1985) әйелдердің құқықтары мен репродуктивті еркіндікке қатысты мәселелерді көтереді. Кадзуо Исигуроның «Мені тастама» (2005) романында клондау және этика мәселелері талқыланады. Технологиялық прогресс пен экологиялық апаттар тақырыбы да заманауи антиутопияда жиі кездеседі. Фильмдер мен сериалдарда, мысалы, «Матрица», «Қара айна» және «Бейбітшілік ағашы» сияқты туындыларда да осындай мәселелер қозғалады.

Антиутопиялық жанр ғасырлар бойы дамып келеді және әлі де өзектілігін жоғалтқан жоқ. Қоғамдық өзгерістерге, технологиялық прогреске және адамзаттың моральдық құндылықтарына байланысты антиутопиялық шығармалар әрдайым өзекті болып қалады. Олар бізді тереңірек ойлануға мәжбүрлеп, болашаққа деген көзқарасты қалыптастырады. Антиутопия жанрының қалыптасуы көптеген тарихи, әлеуметтік және мәдени факторларға байланысты болды. Осы факторларды талдай отырып, антиутопиялық әдебиеттің пайда болуына ықпал еткен негізгі себептерді анықтауға болады.

Утопиялық идеялар ұзақ уақыт бойы адамдардың арманын оятты. XVI-XVIII ғасырларда утопиялық шығармалар (мысалы, Томас Мордың «Утопиясы») идеалды қоғам моделін ұсынды. Бірақ уақыт өте келе, утопиялық жобалар шындықпен бетпе-бет келгенде сәтсіздікке ұшырай бастады. Адамдардың үміттері орындалмады, утопиялық идеялар өздерінің әлсіз жақтарын көрсете бастады. Осылайша, антиутопия утопиялық армандардың күйреуіне жауап ретінде пайда болды. Мәселен, XX ғасыр тоталитарлық және диктаторлық режимдердің таралуымен ерекшеленді. Сталиндік КСРО, Гитлердің Германиясы, Маоның Қытайы сияқты мемлекеттер тоталитарлық басқару жүйесіне жарқын мысал болды. Осындай режимдерде жеке бостандық, сөз бостандығы және адам құқықтарының бұзылуы анық байқалды. Жазушылар осы құбылыстарды сынау үшін антиутопиялық жанрды пайдаланды.

Технологияның жылдам дамуы да антиутопиялық әдебиеттің дамуына ерекше әсер етті. Индустриализация, атом энергетикасының дамуы, компьютерлік технологиялар және генетикалық инженерия адам өмірінде терең із қалдыра бастады. Жазушылар технологияның әлеуетті қауіп-қатерлерін зерттеу үшін антиутопиялық сюжеттерді қолданды. Бірінші және Екінші дүниежүзілік соғыстар, сондай-ақ Ресейдегі Қазан революциясы сияқты ірі тарихи оқиғалар қоғамды түбегейлі өзгертті. Соғыстың зардаптары, экономикалық дағдарыс және саяси тұрақсыздық адамдардың сенімсіздігін арттырды. Осы жағдайда антиутопиялық шығармалар адамдардың қорқынышын, күдіктері мен алаңдаушылықтарын шығарма арқылы білдіруге мүмкіндік берді.

Тоталитарлық режимдерде цензура және идеология үстемдік құрды. БАҚ-ты бақылау, кітаптардың өртелуі және ой еркіндігіне тыйым салу адамдар арасында наразылық тудырды. Жазушылар мұндай қысымды ашық көрсету үшін антиутопиялық жанрды барынша пайдаланды. Мысалы, Рэй Брэдберидің «Фаренгейт бойынша 451 градус» романы цензура мен ақпараттың шектелуінің салдарын суреттейді. Экологиялық дағдарыстардың өсуі де антиутопиялық шығармалардың көбеюіне ықпал етті. Ауа ластануы, климаттың өзгеруі және табиғи ресурстардың сарқылуы болашаққа деген қорқыныш сезімін туғызды. Экологиялық апокалипсис тақырыбындағы антиутопиялық шығармалар қазіргі заманғы әдебиетте маңызды орын алады. Жаһандану процесі де антиутопиялық әдебиеттің дамуына әсер етті. Әлемнің жаһандануы ұлттық мәдениеттердің, дәстүрлердің жоғалуына, сондай-ақ әлеуметтік теңсіздіктің ұлғаюына әкеледі. Осы жағдайларды түсіну үшін жазушылар антиутопиялық жанрды қолданды. Капиталистік экономика жүйесіндегі әлеуметтік теңсіздік, тұтынушылықтың артуы және материалдық байлыққа табыну мәселесі де антиутопиялық әдебиеттің көркеуіне сеп болды. Жазушылар капитализмнің жағымсыз жақтарын көрсету үшін антиутопиялық сюжеттерге жүгінді.

Адамгершілік және этикалық мәселелер де антиутопиялық шығарма жазушылардың назарын аударды. Технологиялық жетістіктердің этикалық аспектілері, әсіресе жасанды интеллект, клондау және гендік модификация саласындағы зерттеулер, жазушыларды философиялық сұрақтарға жауап беруге итермеледі. Соғыстар, экономикалық дағдарыстар және әлеуметтік өзгерістер нәтижесінде қоғамның рухани тоқырауы да анық байқалды. Адамдар құндылықтардың, мақсаттардың жоғалуынан, мағынасыздық сезімінен зардап шекті. Антиутопиялық шығармалар осы тоқырауды бейнелеу құралы болды. Осылайша, антиутопия жанрының қалыптасуы тарихи, әлеуметтік, мәдени және технологиялық факторлардың өзара әрекеттесуі нәтижесінде жүзеге аса бастады. Бұл жанр адамдардың қорқынышы мен күмәндарына жауап беріп, болашаққа деген алаңдаушылықтың жарқын көрінісіне айналды.

Антиутопия мен утопия – екі қарама-қайшы әдеби жанр, олар қоғамды сан түрлі тұрғыдан бейнелеуге бағытталған. Утопия идеалды, бақытты және мінсіз қоғамды көздейді, ал антиутопия керісінше, жағымсыз, қауіпті немесе құлдырап бара жатқан қоғамды суреттейді. Төменде осы екі жанр арасындағы негізгі айырмашылықтарды қарастырамыз.

Утопиялық шығармалар идеалды қоғамды бейнелейді, яғни барлық мәселені шешкен, бақытты және үйлесімді өмір сүру ортасын бейнелейді. Утопиядағы қоғам мінсіз, ал адамдар барынша қанағаттанған. Антиутопиялық шығармалар керісінше, қоғамдағы кемшіліктерді, әлеуметтік теңсіздікті, тоталитарлық билікті, жеке бостандықтың шектелуін және қоршаған ортаның бұзылуын көрсетеді. Антиутопияда адамдар көбінесе күйзеліске ұшырайды немесе өздерін қолайсыз сезініп, қоғамның құрылымдарынан бас тартады.

Утопиялық шығармалар қоғамның даму жолын жақсарту мақсатында жазылған. Олар оқырманға идеал модель ұсынады, оған ұмтылу керек екенін айтады. Утопия болашаққа деген оптимистік көзқараспен сипатталады. Антиутопиялық шығармалар қазіргі қоғамдағы қателерді көрсетуге бағытталған. Олар оқырманды ойландыруға, сын айтуға және ықтимал қауіп-қатерлерді түсінуге шақырады. Антиутопия әдетте пессимистік көзқарасқа негізделген.

Утопиялық шығармалар әділеттілік, теңдік, бейбітшілік, шығармашылық бостандық және жоғары адамгершілік құндылықтарды насихаттайды. Утопияда қоғам барлық мүшелеріне бірдей мүмкіндіктер беріледі. Антиутопиялық шығармалар тоталитарлық билік, цензура, бостандықтың шектелуі, әлеуметтік теңсіздік, экологияның бұзылуы және технологияның теріс ықпалы сияқты тақырыптарды қамтиды. Антиутопияда қоғам мүшелерінің құқықтары мен бостандықтары шектеледі.

Утопиялық шығармалар көбінесе позитивті, оптимистік тілмен, еркін стильмен ерекшеленеді. Олар бақытты болашақты бейнелейтін жарқын әрі ашық суреттер қолданады. Антиутопиялық шығармалар пессимистік, драматикалық және кейде трагедиялық стильде жазылған. Олар қара түстер мен негативті атмосфераны пайдаланады.

Утопиялық шығармалар өткендегі немесе қазіргі кездегі әлеуметтік қиындықтардан құтылғысы келетін адамдарға арналады. Олар болашаққа деген сенімділікті нығайтуға бағытталған. Антиутопиялық шығармалар қазіргі қоғамның қателіктері мен қауіп-қатерлерін көрсету үшін қолданылады. Олар адамдарды сыни ойлауға және болашаққа мұқият қарау қажеттілігіне үндейді.

Тарихи контексте утопиялық идеялар ежелгі дәуірден бері белгілі. Ежелгі Грекияда Платонның «Мемлекет» атты еңбегінде идеалды қоғам моделі ұсынылған. Кейінгі дәуірлерде Томас Мордың «Утопиясы» (1516) сияқты шығармалар жарық көрді. Антиутопиялық жанр XX ғасырда қарқынды дамыды. Оның пайда болуына бірінші және екінші дүниежүзілік соғыстар, тоталитарлық режимдер, технологияның дамуы және әлеуметтік теңсіздіктің өсуі ықпал етті.

Нақты мысал келтіретін болсақ, Томас Мордың «Утопиясы», Томмазо Кампанелланың «Күн қаласы» утопиялық шығарма. Ал, антиутопияға Джордж Оруэллдің «1984», Олдос Хакслидің «О, әдемі жаңа әлем!», Рэй Брэдберидің «Фаренгейт бойынша 451 градус» сынды шығармалары жатады.

Осылайша, утопия мен антиутопия – екі қарама-қайшы әдеби жанр, олар қоғамның әртүрлі аспектілерін бейнелейді. Утопия идеал болашақты, ал антиутопия кері кеткен немесе құлдыраған болашақты көрсетеді. Екі жанр да өз мақсатына сай маңызды рөл атқарады: утопия – жақсартуға, ал антиутопия – ескертуге бағытталған.

 

Арайлы ЖАҚСЫЛЫҚ

Ұқсас жаңалықтар