«Газет – халықтың көзі, құлағы һәм тілі. Адамға көз, құлақ, тіл қандай керек болса, халыққа газет сондай керек»
Ахмет Байтұрсынов

Дәстүрдің озығы бар, тозығы бар

Дәстүрдің озығы бар, тозығы бар
Автор
Қазақ үшін дәстүр – тамырлы тарих, ұлттың рухани жадын сақтайтын ең ұлы қазына. Ғасырлар бойы жиналған тәжірибе, талай буынның танымы, елдік болмыстың айнасы дәл осы – салт-дәстүр. Бірақ уақыт ағыны тоқтамайды. Өмір көшкен сайын қоғам өзгереді, қажеттілік ауысады, құндылықтар жаңашаланады. Осы тұста халқымыздың ұлы сөзі – «дәстүрдің озығы бар, тозығы бар» деген тәмсілі үнемі ойға оралады.

Атадан қалған жолды ардақтау – парыз, бірақ әр дәстүрдің өміршеңдігі оның бүгінгі күнге жарасуымен өлшенеді. Абайдың «Көз алдымда бір түрлі жүре тұғын адам жоқ, ескіден қалған бір белгі – бізге де жоқ» деген сөзі дәл осыны меңзетсе керек: бәрі өзгереді, бекімейтін дүние жоқ. Қазақ елін ғасырлар бойы ыдыратпай ұстаған күш – бірлік, бірлікті күшейткен құндылық – озық дәстүр. Әсіресе адамгершілік қағидаларына құрылған салттар қоғамның ішкі тәртібін сақтап, әр адамды ізгілікке бастайды.

Қонақ келсе, төрін босататын, барын алдыңа қоятын ұлттың дархандығы – озық дәстүрдің жарқын үлгісі. Бұл әдет тек дастарқан жаю емес, адамның адамға құрметін білдіретін терең мәні бар қасиет. Шоқан Уәлихановтың «Қонақ күту – қазақтың мінезін түсінудің кілті» деуі бекер емес. Шілдехана, бесікке салу, тұсаукесер, сүндет той – әрқайсысы адам өмірінің маңызды кезеңін толықтыратын рухани рәсімдер. Бұлар тек салтанат үшін емес, баланың болашаққа сенімді қадам басуына рухани тірек. Жүсіп Баласағұн «Тәрбие – адам баласының сапасы» деп жазған. Ал тәрбиенің тамыры – дәстүр. Қазақта «Жеті атасын білмеген – жетесіз» деп бекер айтылмаған.

Туыстықты білу, бауырластықты сақтау, үлкенге құрмет көрсету – қазақ қоғамының негізі болған. Бұл әдет біздің халықты ғасырлар бойы бір тұтас ұлт ретінде сақтады. Тозған дәстүр – жаман дәстүр емес. Ол – өз дәуірінде қажетті болғанымен, уақыт өте өзектілігін жоғалтқан ғұрып. Бұл салттардың бәрі бір кезде қоғамды реттеудің амалы болды. Бірақ ХХІ ғасырдың дамыған құқықтық жүйесінде мұндай ғұрыптардың орны жоқ. Ыбырай Алтынсарин: «Адамды жетілдіретін – білім мен ақыл» деген. Яғни, ескінің бәрін ілгері сүйреу мүмкін емес, ақыл таразысына салу керек. Соңғы жылдары қоғамда тойды жарысқа айналдыру, артық шығынға ұрыну – ескі уақытқа айналған түсінік. Бабаларымыз «Ысырап – ырыстан айырады» деп ескерткен.

Бұрын тойдың мәні – халықты біріктіріп, дұға алып, қуанышты бөлісу болса, қазір кей жерде бәсеке мен мақтанға айналып бара жатқаны ащы да болса шындық. Қара жамылу, жоқтау, асыра дауыс шығару – бұрын табиғи дәстүр болғанымен, бүгінгі қоғамға үйлесе бермейді. Ескі ғұрыпты өмірге бейімдемей қайталау – тәрбиеден гөрі өрескелдікке апарып соғады. Дәстүрді сақтаудың ең дұрыс жолы – тепе-теңдікті табу. Дәстүрдің тамырын үзбей, бірақ заман талабына үндестіру – әр буынның міндеті. Осы тұста Қорқыт атаның: «Ескі жолды қазба, жаңа жолды тозба», десе, әл-Фарабидің «Кемелдік – өткеннің жақсысы мен бүгіннің жаңасын үйлестіруде» деген сөздері ойға оралады. Бұл сөздер дәстүрдің нағыз сырын ашып тұр: озығын алу, тозығынан арылу.

Дәстүрден безген ел – тамырсыз ағаш. Бірақ дәстүрге шектен тыс байланған ел – жүрмейтін арба секілді. Екеуінің алтын ортасын табу – ұлттың кемелдік белгісі. Бүгінгі жас буын ұлттық дәстүрді жаңаша ұғынса, ал үлкен буын заман талабына сай бейімделсе – қоғам өркениет жолына түседі. Себебі: Озық дәстүр – ұлтты өсіреді. Тозық дәстүр – уақыттың шаңында қалады. Қазақтың әр дәстүрінде – ғасырдың үні, әр ғұрпында – халықтың жүрек соғысы бар.

Уақытқа сыналған салт ғана өміршең болады. Даналар сөзімен түйсек: «Жақсының үлгісі – ғибрат, жаманның жолы – тәрк». Сондықтан бүгінгі буынның міндеті – озық дәстүрді өркендету, тозығын тарихқа тапсыру. Ұлтты ұлт ететін рухани сабақтастық дәл осы.

 

Мақпал СҮЙІНБАЙ

Ұқсас жаңалықтар